Indicatoren Autocarsector

De autocarmarkt en zijn geheimen

Met de hulp van Kantar (een bedrijf gespecialiseerd in marktanalyse) heeft het ICB een onderzoek uitgevoerd om meer inzichten te krijgen in de autocarmarkt. Het doel is eenvoudig. Op basis van de resultaten van het onderzoek willen we twee belangrijke vragen beantwoorden: wat is het profiel van de autocarreiziger en welke soorten autocarreizen kunnen we onderscheiden? In samenwerking met het panelbureau konden we in totaal 1179 respondenten, samen goed voor 1757 reizen, verzamelen voor de onderzoeksperiode die liep vanaf het tweede kwartaal van 2023 tot en met eerste kwartaal van 2024.

Marktaandeel van de autocar

Uit de resultaten van onze studie blijkt dat 11,2% van de Belgen gebruik maakte van de autocar. Wanneer we iets meer in detail treden, merken we dat 6,9% van de Belgen de autocar gebruikte tijdens een meerdaagse reis. Voor dagtrips bedroeg het relatieve marktaandeel 5%.

De reizigersprofiel

Autocarreizen kunnen in verschillende contexten plaatsvinden. Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt 52% van de reizen gemaakt door particulieren. 40% betreft groepsreizen, gemaakt door verenigingen (19%) en scholen (21%), en iets minder dan 10% van de reizen wordt tenslotte gemaakt in een zakelijke context.

Het profiel van de gemiddelde reiziger heeft als belangrijkste kenmerken:

  1. Leeftijd (volwassen reiziger) = 48
  2. Leeftijd (kind reiziger) = 11 
  3. Inkomen = €2935/maand
  4. Koppels

Redenen om voor de autocar te kiezen

De twee belangrijkste redenen waarom mensen met de bus reizen zijn de prijs en het comfort. Deze staan bij elk van de categorieën in de Top 4.

Andere redenen kunnen ook de interesse verklaren om met dit vervoermiddel te reizen. Verenigingen zullen het groepsgevoel benadrukken. Particulieren daarentegen zullen de voorkeur geven aan het milieu en het gebruiksgemak.

De boekingskanalen en de belangrijkste diensten

    Voor het boeken van autocarreizen gebruiken de consumenten verschillende kanalen.

  1. Particulieren geven eerder de voorkeur aan internet en het reisbureau.
  2. Reizigers van scholen en verenigingen zullen via een andere persoon (de organiserende instantie) reizen.
  3. Voor zakenreizigers is het beeld meer gemengd. Zij gebruiken alle kanalen.

Reizigers zullen verschillende diensten gebruiken

  1. Particuliere reizigers geven vooral de voorkeur aan de internationale lange afstandslijnen en georganiseerde reizen.
  2. Scholen en verenigingen geven de voorkeur aan georganiseerde reizen en ingehuurde autocars.
  3. Zakenreizigers gebruiken flibco-, internationale lange afstandslijnen- en huurbussen.

De autocarreizen

De duur en bestemming van de reizen kunnen variëren naargelang de context waarin gereisd wordt. School- en verenigingsreizigers maken meer nationale reizen van kortere duur (1 dag). Particulieren en mensen die voor het werk reizen, maken meer internationale reizen van langere duur.Deze reizen kunnen een breed scala aan activiteiten omvatten. Cultuur en natuur zijn overall vertegenwoordigd!

Naast deze twee hoofdactiviteiten:

  1. Voor de particulieren kunnen we ook gastronomie en winkelen toevoegen
  2. Scholen geven vaker de voorkeur aan pretparken en sportactiviteiten
  3. Verenigingen kiezen meer voor evenementen en sport
  4. Professionals kiezen eerder voor zakenreizen en sport

Autocarreizen krijgen een gemiddelde score van 8/10

Over het algemeen genieten binnenlandse reizen een iets hogere graad van tevredenheid. Particulieren en scholen geven ze zelfs een beduidend hogere score.

Verenigingen gaven dan weereen hogere score aan internationale reizen, (meestal in georganiseerde context. )

Elementen die een iets hogere ontevredenheid van reizigers kunnen verklaren zijn veelal

  1. De lange reisduur
  2. Het comfort en de netheid van de autocar

Wil je meer weten over deze reizen?

Kom meer te weten met behulp van onze tool!