Competitiviteit van de autocar
Reeds sinds het begin van de jaren '90 gaat de
autocarsector erop achteruit. De bedrijven en de andere actoren in de sector
hebben daarom nood aan kennis over de elementen die reizigers kunnen overtuigen
om voor de autocar te kiezen of die hen net kunnen afschrikken.
Om die informatie te verzamelen heeft het ICB een studie gemaakt over de concurrentiepositie van de autocar ten opzichte van de ander transportmodi. Ongeveer 300 reizigers hebben deelgenomen aan een keuze-experiment waarin verschillende karakteristieken van een verplaatsing per autocar werden getest. Deze test gebeurde in het kader van een internationale lijndienst om het aspect transportmodus zo veel mogelijk te isoleren van de reis zelf.
De resultaten hebben aangetoond dat een belangrijke groep reizigers bereid is om zich met de autocar te verplaatsen. De prijs is de belangrijkste factor die hen daarvan kan overtuigen, maar het belang ervan neemt wel af naar mate de duur van de reis toeneemt. De tweede belangrijkste factor is de duur van de rit: de autocar is het meest aantrekkelijk voor reizen tussen de 2 en 5 uur en dus minder populair voor heel korte of heel lange trajecten.
Beenruimte is het derde meest invloedrijke
element bij de keuze voor de autocar en het belangrijkste element van de
uitrusting van het voertuig. De oudste generaties en de meest frequente
reizigers zijn de categorieën van consumenten die het meest worden aangetrokken
door luxueuze beenruimte. Ook catering aan boord van het voertuig kan reizigers
aantrekken, maar de meest frequente reizigers en zakenreizigers worden er minder
van overtuigd. Wifi trekt voornamelijk de zakenreizigers aan, maar de oudste
generatie is er dan weer minder geïnteresseerd. De beschikbaarheid van een
stopcontact op het voertuig is het minst doorslaggevende element, maar het
belang ervan en de betalingsbereidheid nemen toe naar mate het bestudeerde
traject langer wordt. Ten slotte is een individueel entertainmentsysteem
voornamelijk interessant voor frequente reizigers. In zijn geheel bekeken is de
invloed van zo'n systeem echter eerder beperkt.